skivhyllan

Direktlänk till inlägg 5 december 2014

Recension: AC/DC - Rock or bust

Av skivhyllan - 5 december 2014 16:59

AC/DC - Rock Or Bust
Columbia - 88875 03484 1
Hologram omslag / Gatefold
Europa press (Nederländerna, mest troligt)
2014


 
  


Ja då var det dags för ett nytt album med ett av världens bästa och kanske rockhistoriens absolut viktigaste band.
Trots väldigt tråkiga nyheter om Malcom Young, den ganska anonyma brodern som styrde bandet med både sin vilja och med sin fenomenala känsla för kompgitarr. Sen en ganska stor skandal runt trummisen Phil Rudd, men trots detta rullar maskinen som är ac/dc vidare som en ångvält.

Så handen på hjärtat, hur låter då nya skivan?
Den låter som ac/dc ska göra, som ac/dc alltid gjort. Man blir häpen hur många riff som kan skapas med hjälp av ungefär samma ackordföljder och hur levande och drivande ett enkelt grundkomp på trummor kan kännas.
Visst det kanske inte är originellt, men det finns nog ingen som köper denna plattan (eller tidigare plattor) med förhoppning om att få höra något skruvat, med 14 minuters låtar.

Jag tycker skivan håller intresset uppe utan några större problem, låtar som känns lite fel är Rock the blues away och jag är väl inte jätte förtjust i valet av "tuff" röst i dogs of war, Annars är låten trevlig.
Ljudet är som alltid väldigt tight, snyggt och med känsla.
Förpackningen är klockren snygga bilder i boken och ett coolt omslag, saknar däremot att texterna inte är med någonstans, lite märkligt med tanke på utrymmet.


#musik #vinylskivor #skivor #recension #vinyl #acdc

 
 
Christian

Christian

6 december 2014 13:48

Jävligt trevligt att du skapat dig en blogg, och klart som fan får du till en äckligt snygg logga också... föga förvånande. Den där skivan har jag inte köpt än men min fader beställde hem CDn från Bengans och fick hem LPn... så han behåller CDn som följer med och ger mig LPn, haha ibland ska man ha tur, ser fram emot att lyssna på den.

http://needlefall.bloggplatsen.se

skivhyllan

6 december 2014 14:01

Hehehe tackar! :-) knåpade ihop något passande. Vertigo swirl är tufft!
Gött! Gratis skivor är alltid roligt!

 
Ingen bild

johan s

10 december 2014 07:06

Ja, många år sedan jag läste o kolla/tog mig tid med någons blogg. Men du gör det klockrent juh!
Tänkte faktiskt att det är väl ingen idé' att ens pröva nya ac-släppet, men nu ska jag kolla in den!...

Kul med sidan!

skivhyllan

11 december 2014 11:14

Riktigt skoj att höra!
Ja tycker jag absolut att du ska göra. Viktigt att ta sig tid att lyssna aktivt på musik ibland. Folk har för lite tid dessa dagar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skivhyllan - 16 maj 2015 07:40

Ja som ni säkert har hört kära läsare så har denna blues legend lämnat oss vid 89 års ålder. BB King startade sin karriär redan 1949 och turnerade flitigt och har spelat in över 50 skivor.(!) Jag äger tyvärr bara en bråkdel av dessa. Men spelar mig...

Av skivhyllan - 8 maj 2015 20:15

Från det gamla goda 60talet, närmare bestämt 1965. Sean Connery gör en klassisk roll som Bond. Musiken har allt ett Bond soundtrack bör ha, pampig orkester och Tom Jones på sång i titelspåret. Kan lova att den goda Guinness ölen jag sitter och mums...

Av skivhyllan - 2 maj 2015 11:45

Nästa platta som får spinna är Dissection's andra skiva och helt klart den bästa. En perfekt mix av melodiös death, black metal med en härlig atmosfär i ljudet. Funderar på om inte jag skrivit om denna innan, hmm aja grym platta iallafall! Den är...

Av skivhyllan - 2 maj 2015 10:15

Ja då var det lördag, huvudvärk och dåligt väder. Tur man har något litet att pyssla med och bra musik att lyssna på. Först ut denna mulna morgon är en liveplatta. Geffen records GEF 88575 Hollänsk press 1982 Kommer med en trevlig ...

Av skivhyllan - 1 maj 2015 09:18

Min introduktion till detta fenomenala band. Det bästa med att börja med denna plattan är att när väl låtarna börjar fastna så sitter de antagligen för evigt. Det ska väl nämnas att detta antagligen är deras svåraste skiva för de flesta, väldigt di...

Skapa flashcards