skivhyllan

Alla inlägg den 9 december 2014

Av skivhyllan - 9 december 2014 17:53

 


Äntligen ett exemplar av en Nirvana platta som inte är en kass bootleg med pressade mp3 versioner!

Tyvärr, så är det så som samlare att man går på några nitlotter ibland när det kommer till väldigt, väldigt, väldigt! välgjorda kopior på klassiska 90tals plattor, mina senaste inköp av dessa fina (nu mera tavelkonst) skivor är bl.a

Nirvana - In utero .... för andra gången.. *suck!   Ända skillnaden från originalet: MATRIX texten på vaxet precis innan etiketten. oftast inget man ser på auktionens bilder tyvärr. Nummer två: Soundgarden - Superunknown, samma sak där och den låter för jävligt rent ut sagt. Tror det är den skivan i samlingen med sämst ljud. Snygg tavla som tur är.


Trodde att jag gjort samma miss med denna plattan då jag hade missat att det fanns en bootleg kopia, så lite i panik efter att jag redan hade vunnit den, mailade och frågade om matrix texten. Glad blev jag :D det är ett original.

Och den låter precis så härligt metal/punkig och tonårs arg som jag minns den.  underbart!


#nirvana #recension #musik #skivor #vinylskivor

Av skivhyllan - 9 december 2014 14:32

The Smashing Pumpkins - Adore
Virgin - 6 02537 89926 5
Stereo
UK Press / Nyutgåva
Gatefold
2014

 


En av mina favorit skivor från slutet av 90talet, tyvärr en väldigt underskattad platta.

Den skiljer sig visserligen rejält från tidigare alster, en väldigt mörk och emotionell skiva för bandet i många avseenden.

Detta är en nyutgåva i stereo, tror bara original pressen från 98 fanns i mono. Tyvärr blir det nog ingen mono utgåva denna gången, hade varit trevligt att kunna äga båda i nyskick. Vinylutgåvan har även ett annat omslag än Cd versionen. (Hittar tyvärr inte mitt ex av CD:n, tänkte jämfört lite närmre.)

Nyutgåvan är av hög kvalité, både när det kommer till omslag och ljudet, tyvärr saknas det ganska mycket i form av texter till låtarna och de bilderna som jag minns från CD utgåvan är inte med heller (förutom mitt uppslaget.)

Lite synd som jag ser det, men men det är musiken som räknas :)


Har du inte hört den och vill ha något melankoliskt i "vinter" mörkret så är detta en skiva jag verkligen rekommenderar!


#thesmashingpumpkins #recension #musik #skivor #vinylskivor

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards