skivhyllan

Alla inlägg den 31 december 2014

Av skivhyllan - 31 december 2014 11:55

Efterlängtad platta kom med posten igår, 


Blue Öyster Cult - Fire Of Unknown Origin

CBS - CBS 85137, Columbia - FC 37389

Holländsk press

1981
   
 
Skivan innehåller många starka låtar, med snygga melodislingor,texter och refränger som fastnar som ett smäck!
 
 
A1Fire Of Unknown Origin4:09
A2Burnin' For You4:29
A3Veteran Of Psychic Wars4:48
A4Sole Survivor4:04
A5Heavy Metal : The Black And Silver3:16
B1Vengeance (The Pact)4:40
B2After Dark4:24
B3Joan Crawford4:54
B4Don't Turn Your Back4:07
 
 

Fire of unknown origin (Är en Patti Smith låt från början, originalet föll däremot inte mig i smaken)
Klockren öppningslåt! satte sig något djävulskt,så jag knappt hann vakna innan jag började nynna den.
 
Burnin' for you  - öppnar med ett härligt intro med en känsla av pamp som sedan går ner i en lite mer funkig vers som följs av ett snyggt stick med massa stämmor. Sist men inte minst en medryckande refräng.
 
Veteran Of Psychic Wars - Är en gammal favorit låt som jag hörde för många år sedan på Soundtracket till filmen Heavy Metal
Alltid gillat de tunga trummorna och den väldigt futuristiska stämningen, feta syntmattan, den snygga kompgitarren och det hejdlöst enkla men skitsnygga delay solot.
 
Sole Survivor - Detta är nog den låten jag gillar minst på hela skivan, även fast den är väldigt catchig så går den liksom över gränsen och känns mest mesig.
 
Heavy Metal : The Black And Silver - Inte heller någon favorit, avslutar sida A lite tunt.
 
Vengeance (The Pact) - Starten på sida B är däremot helt sjukt ösig och stämningsfull! Mörk text omringas av snygga melodier och stämsång som verkligen lyfter låten. Man hör tydligt att denna låten har influerat bandet Ghost. Jag gillar den coola tempo ökningen lite mer än halvvägs in i låten. Ger ett extra djup och känsla.
 
After Dark - Startar nästan lite punkigt, sen kommer det in en synt som direkt får mig att tänka på PC spelet: Beneath a steel sky, från 90talet. Även denna låten har ett härligt gung och en väldigt trallig refräng.
 
Joan Crawford - Tyvärr är det lite samma sak med sida B som med sida A, näst sista låten är inte så stark i mina ögon.
 
Don't Turn Your Back - En lugn låt avslutar skivar. Ganska skön att lyssna på, men kanske inte en låt som fastnar.
 
 
Övrigt om skivan:
Det riktigt snygga omslaget är målat av: Greg Scott

Det var allt för denna gången, på återseende nästa år. :)

 
 
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards