Senaste inläggen
Börjar morgonen med en riktig ösigt platta, 4 skivan ifrån detta klassiska tyska metalband.
Skivan startar med lite härlig gammaldags rysk musik som snart bryter ut i ett härligt raspigt skrik från den korta mannen med militärkläder, vars namn är Udo.
Här har alla de tidigare influenserna försvunnit och metalstilen tagit över, den disco och glammiga klädstilen har bandet också lämnat kvar i garderoben. Antagligen redan vid förra plattan (Breaker)
Visserligen är 80talet inte den bästa av perioder när det kommer till klädval heller kanske. Men nitar är allt tuffare än glittriga kläder.
Brain - 0060.513
Vinyl, LP, Album
Scandinaviska press, Norge är nog mest troligt.
1982
En viktig skiva att ha i samlingen, absolut ingen dyr historia på något sätt. Upplagan var hög när den släpptes. Kan vara lite svår att hitta i mint skick däremot, trots allt en skiva som fanns i många pojk och flickrum och spelades flitigt och oförsiktigt.
Dags för en riktigt härlig och ösig 90tals platta.
Motörhead har haft en lång karriär och många skivor har det blivit, denna är däremot min favorit. Med dängor som on your feet or on your knees, death or glory, I am the sword och att inte glömma en lugn låt?! Kommer ihåg hur snopen man blev första gången man hörde Don't let daddy kiss me.
Den satte verkligen sitt spår när det kommer till "kärleks" ballader.
Har sökt efter ett original ganska många år men alla exemplar har haft en hög prislapp. Så när det äntligen kom en nypressat så slog jag till direkt!
Golden Core ?? GCR 20002-1N
Format:
Vinyl, LP, Album, Reissue
Country:
Germany
Released:
2013
En riktigt bra återsläpp, låter mycket än den cd jag har liggandes. Skivan är inte så brötig och hård i ljudet, den ganska bluesiga ljudbilden på tex. Born to raise hell. Låter riktigt bra!
God afton skivvänner!
Dags att skriva lite kände jag, var ju ett tag sedan senast.
Dags för lite mysig 70tals progg!
Camel - Moonmadness
Så då är jag tillbaka igen, varit en liten paus och inläggen har inte direkt duggat tätt det senaste.
Dags för lite Deftones, näst senaste albumet av bandet som släpptes 2010. Bandet har varit något ojämt genom åren enligt mitt tycke, Adrenaline vilket var bandets första platta räknades nog som någon form av Nu-metal eller rap-metal, bandet var med i vågen av band som kom fram under mitten av nittiotalet. (RATM, Korn och Limp Biskit är nog de andra som många minns under samma period.) Det är nog lite så att Deftones har klarat sig bäst faktiskt, tror inte de var lika stora som de tidigare nämnda däremot.
Skivor som verkligen ska nämnas och lyssnas på är helt klart, Around The Fur (deras andra platta) men framför allt deras tredje platta: White Pony. Som är så jävla bra! och som är än i dag deras absolut vassaste släpp. Sen var det en ganska rejäl svacka rent musikaliskt, tills denna platta kom, känns som bandet hittat tillbaka till soundet och ganska ofta får man samma känsla som man fick när man hörde White Pony skivan de första gångerna.
Dags att spinna genom diskografin från detta fantastiska band, minus någon skiva här och var.
Tänkte att jag inte ska tråka ut er med massa tjat eller info, denna gången låter jag omslagen tala gör sig själva.
Missade visst att fota baksidan till de båda live plattorna, men den ena är helt vit och den andra var inte så mycket roligare heller.
Japp det var det hela för denna gången, nyfiken på vilka pressar skivorna är så är det bara att slänga iväg en kommentar.
Ett litet snabb inlägg så här innan det är dags för gym, köpt under helgen.
Discipline Global Mobile - KCLP2, Pan-African - KCLP2, Inner Knot - KCLP2
Format:
Vinyl, LP, Album, Reissue, 200-Gram
Country:
Europe
Released:
2011
Tänkte jag skriver lite mer om den i ett senare tillfälle när jag hunnit bilda mig en uppfattning.
Nästa inlägg kommer bli om min Black Sabbath samling, inte att missa alltså!
Jag vet att efter ni läst detta inlägg så kommer ni att vara nyfikna och tänka; Kan ett band verkligen ge en, Jävlar det här är ju sjukt bra!! känsla? Finns så mycket musik, gammal som ny. Det som är så skönt när man verkligen aktivt lyssnar och fördjupar sig lite i musik är att man inser hur otroligt mycket man missat, speciellt från 70talet.
Man verkligen hör hur hungriga bandet var på att utforska, chocka och utveckla sin musikaliska kunskap. Jag vill nog påstå att den progressiva musiken som kom från England under detta årtionde är något av det bästa som någonsin skapats. För det är verkligen konst och upphov till så mycket av bra musik idag. (och NEJ! jag tänker inte på sånt som radio RIX spelar, det är inte konst, det är knappt ens musik i vissa fall. Det är bara pengar och hitmakeri, kroppsfixering och svärord i en pinsam kombination. //Du får tycka vad du vill om detta uttalande, jag kommer ändå bara tycka att du har fel och att du har dålig musiksmak, halvt eller fullt ut.)
Nursery Cryme
Kvällens platta är en sjukt stark sådan, som verkligen visade vad Genesis kunde åstadkomma med sina musikaliska kunskaper. Starka melodier varvas med snygga gitarrpartier och Phil Collins otroligt tighta trumspel. Peter Gabriels texter är väldigt finurliga och välskrivna, en av låtarna; The Return Of The Giant Hogweed är en av mina favorit låtar på skivan. Både för de grymma riffen och låtens uppbyggnad, men framförallt p.g.a Gabriels fantastiska text, som handlar om hur denna växt en gång i tiden härjade i England under tidigt 1900tal, mixat med lite sci-fi. Gabriel hade en förmåga att skriva om "verkliga" vardagliga händelser, en del är säkert metaforer eller dylikt. Men det mesta är nog trots allt bara något som hänt som han tyckte kunde bli en intressant text.
(Från vänster till höger)
Genesis - Nursery Cryme
Dags för lite härligt svängig musik så här på kvällen.Den tidigaste plattan jag har med Frank Zappa, The Mothers Of Invention, The Mothers. Oavsätt namn, fantastiskt bra!
Camarillo Brillo | 4:01 |
I'm The Slime | 3:35 |
Dirty Love | 3:00 |
Fifty-Fifty | 6:08 |
Zomby Woof | 5:11 |
Dinah-Moe Humm | 6:05 |
Montana | 6:37 |
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 | 9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 | 17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||
|