skivhyllan

Alla inlägg den 18 januari 2015

Av skivhyllan - 18 januari 2015 11:31

Så var det söndag igen, veckorna springer iväg som vanligt. Hann tyvärr inte med att göra några inköp i veckan som har gått, så jag tänkte jag skriver lite om skivor som jag faktiskt redan har i samlingen.


 


Helloween är ett band som jag hörde för första gången när jag var runt 8-10 år, eftersom jag är uppvuxen med hårdrock från att jag var väldigt liten (i en värld full av otäck dansbandsmusik som min mor spelade mest jämt). Så hade jag som tur var vänner och släktingar som var både lite äldre än mig och som hade betydligt mycket bättre musiksmak. :)
Innan detta bandet tog mig med storm så var man självklart redan otroligt förtjust i bl.a Iron Maiden, Twisted Sister, Scorpions och Kiss.  Sen kom detta elaka, skrikiga och otroligt snabba bandet och bara chockade mig en sommarlovsdag som jag tillbringade nere hos min morfar i Skåne. En av mina något äldre morbröder hade köpt Helloween's första EP! Omslaget såg tufft ut och som liten grab så är det helt klart en måttstock på om något är värt att lyssna på. :) Och det var svinbra! Aldrig hade man hört något så tufft innan. Helloween började i genren Speedmetal, bakom micken stod då gitarristen Kai Hansen (sångare och gitarrist i: Gamma Ray, sedan många år tillbaka) Det som slog mig mest var det coola introt till öppningslåten, Starlight. Då man den första minuten hör någon som vaknar, knäcker en öl, slår på radion som spelar melodin, happy happy halloween. (Har ett svagt minne att detta är en scen från en av Halloween filmerna, men jag kan ha fel.). Sen kommer världens elakaste öppningsskrik. :) och då var man fast! Jag tycker personligen att alla låtarna på denna EP är grymt bra, energin går att ta på. Victim Of Fate och Cry For Freedom är fortfarande två av mina favorit låtar med Helloween.


Och när man tror att Kai Hansen inte kan sjunga högre så går han ytterligare lite högre, med sin underbara skrikiga falsett.


Helloween - Helloween

Noise - N 0021, Noise N0021
12", 33 ⅓ RPM
Tysk Press
1985
 
A1Starlight
Written-By – Hansen*, Weikath*
5:15
A2Murderer
Written-By – Hansen*
4:25
A3Warrior
Written-By – Hansen*
4:00
B1Victim Of Fate
Written-By – Hansen*
6:39
B2Cry For Freedom
Written-By – Hansen*, Weikath*
6:07

          


Samma år som deras första EP släpptes kom sedan första fullängdaren: Walls Of Jericho

skivan innehåller inga av EP spåren utan istället 9 nya låtar i samma tempo och stil, skivan innehåller klassiker som:

Ride The Sky och Reptile.


Helloween - Walls Of Jericho

Noise International - N 0032
Vinyl, LP, Album
Tysk press
1985

 

        


Sist men definitivt inte minst:


Släpps en maxi singel med namnet Judas, varför denna låten inte är med på debuten har jag alltid undrat då det är en sjukt jäkla ösig och nog den bästa låten med Kai bakom micken!


Noise - N 0048, Noise International - N 0048
Vinyl, 12", 45 RPM
Tysk press
1986

AJudas
Engineer , Mixed By – Jan NemecRemix – Dirk Steffens
4:42
B1Ride The Sky (Live)7:22
B2Guardians (Live)

 

      


Ja det var del 1 av min Helloween samling, tyvärr finns det inte så mycket skivor från denna eran. Möjligtvis lite kassettband och bildskivor, men de är oftast senare pressar och oftast dåliga sådana.


Nästa del kommer handla om Helloweens storhetsperiod, Kai Hansen lämnar sin plats bakom micken och Michael Kiske tar över och en ny genre skapas, Power Metal.

Ovido - Quiz & Flashcards