skivhyllan

Direktlänk till inlägg 24 januari 2015

Dagens köp!

Av skivhyllan - 24 januari 2015 17:45

En liten sväng till skivaffärerna i stan gav lite utdelning i form av en Black Sabbath platta med Tony Martin på sång och en gammal favorit bakom trummorna, Cozy Powell (Vila i frid)


Black Sabbath - Headless Cross

I.R.S Metal - 24 1005 1, I.R.S Metal - 064-24 1005 1
Europe
1989
 
Minst lika underskattad som TYR som är skivan efter denna, som personligen är en favorit av de senare skivorna från 1980-2000.
Jag gillar personligen mest Ozzy eran men sen gillar jag nog mest Tony Martin eran. Dehumanizer plattan från 1992
är nog den enda plattan med Dio bakom micken som jag uppskattar fullt ut . Jag gillar Ronnie James Dio, fast jag önskar snarare att det blivit fler Rainbow plattor istället.
 
Vet inte varför denna skivan är så bortglömd med tanke på hur populär och eftertraktad TYR skivan är, skulle nog vilja påstå att det är mer av exakt samma grej, bara inte lika svår att få tag i eller lika dyr.
 (Vilket iofs kanske har mer med den låga upplagad av de flesta 90tals plattor i och med att cdn kom in och tog över skivförsäljningen.)

Visst man kan glömma att det på något sätt låter som original Black Sabbath en gång gjorde, inte ens en sekund. Men sen lät nog inget av de gamla 60-70tals banden som de "skulle" under 80talet. :)
 
 
 
Nästa platta är solo debuten med sångaren Jon Anderson mest känd från det progressiva rockbandet YES.
 
Jon Anderson - Olias Of Sunhillow
Atlantic - SD 18180
Gatefold
US press
1976
 
Detta är en väldigt stämningsfull skiva från 76 och man känner snabbt igen rösten och de snygga arrangemangen av låtarna. Omslaget och övrig artwork är fenomenalt snygg. Jag trodde först att det kanske var samma konstnär som står för de flesta av YES plattornas snygga konst, eller konstnären som gjort de tidigare Uriah Heep omslagen. Men det visade sig att det är en konstnär som heter David Fairbrother Roe. Men förklaringen till varför stilen kändes igen kom ganska snart när jag insåg att det är han som gjort omslaget till Hair of the dog skivan med Nazareth.

Ha en trevlig helg!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av skivhyllan - 16 maj 2015 07:40

Ja som ni säkert har hört kära läsare så har denna blues legend lämnat oss vid 89 års ålder. BB King startade sin karriär redan 1949 och turnerade flitigt och har spelat in över 50 skivor.(!) Jag äger tyvärr bara en bråkdel av dessa. Men spelar mig...

Av skivhyllan - 8 maj 2015 20:15

Från det gamla goda 60talet, närmare bestämt 1965. Sean Connery gör en klassisk roll som Bond. Musiken har allt ett Bond soundtrack bör ha, pampig orkester och Tom Jones på sång i titelspåret. Kan lova att den goda Guinness ölen jag sitter och mums...

Av skivhyllan - 2 maj 2015 11:45

Nästa platta som får spinna är Dissection's andra skiva och helt klart den bästa. En perfekt mix av melodiös death, black metal med en härlig atmosfär i ljudet. Funderar på om inte jag skrivit om denna innan, hmm aja grym platta iallafall! Den är...

Av skivhyllan - 2 maj 2015 10:15

Ja då var det lördag, huvudvärk och dåligt väder. Tur man har något litet att pyssla med och bra musik att lyssna på. Först ut denna mulna morgon är en liveplatta. Geffen records GEF 88575 Hollänsk press 1982 Kommer med en trevlig ...

Av skivhyllan - 1 maj 2015 09:18

Min introduktion till detta fenomenala band. Det bästa med att börja med denna plattan är att när väl låtarna börjar fastna så sitter de antagligen för evigt. Det ska väl nämnas att detta antagligen är deras svåraste skiva för de flesta, väldigt di...

Ovido - Quiz & Flashcards